Sunday 9 September 2012

Jane Jamilah

salam semua...

hari ni nak share something dgn korang.. bukan nak share duit bertimbun2 taw, nak share pizza yg terbaru tu pun bukan jugak... just nak share pasal cekerama tv3 smlm...
semlm kan sabtu... hari ni hari minggu.. aku tak kerja... so boleh la aku layan cerita sampai lewat2 mlm pun.. kalau tak... pkul 10, aku dah masuk tidur dah.. biasa la.. baby nak membesar.. kena cukup tidur kan... ;-)

Jane Jamilah... cerita ni berkisar mengenai kisah suami isteri...
kish psgn yg berumah tgga..
dia tunjukkn mcm mana psgn yang dah berpuluh2 taun kawin..
and  perkahwinan tu mula jadi hambar...
cerita jadi lagi menarik bila wujud org ketiga dlm hubangan mereka yang nak menannti belah tu..
org ketiga tu ofcosss la husband dia yg buat perangai.. kaum2 hawa ni sah2 la setia kannn... *macam aku.... ehemm...

konflik terjadi bila si isteri yg dilakonkan oleh Sofia Jane tahu yg husband dia ada prmpuan lain... isteri dia mula la glabah.. siap pegi smbung study balik sbb nak kenal dgn scandal laki dia.. tapi situ la bermula semuanya... bila dia kenal siapa scndal laki dia n tgk gerak geri prmpuan tu.. isteri dia blajar byk benda... benda yang dah hilang dalam hubungan antara dia dan suami... smpai la last skli.. dia sedar kesilapn dia.. n hubungan diorg suami isteri jadi ok balik...

kelakar mmg kelakar cerita ni.... klakar habis bila watak yg dilakonkn oleh amyza tu buat lurus bendul dia... mmg mnjadi la...  and bila dia tersasul je dia akn ckp '' saya ok je''....

antara pelakon dalam cerita ni...

3 barisan pelakon utama... sheila rosli,amyza adnan n sofia jane....

antara pelakon2 lain... *syamsul ghau2 suami pada Sofia Jane....


untuk org yang berumah tgga n belum berumah tgga macam aku... byk pengajaran yang blh ambil dari cerita ni...
contoh nye kan kita blh tgk ;-

  • Pentingnya komunikasi dlm hubungan suami isteri ... dulu time 1st2 kenal. selalu jer call.. msg.. bila dah lama2 semua nya hilang... badddd... badddd... mcm mana tak hambar... kat dlm cerita ni..  dia tunjukkn mcm mana pentingnya komunikasi tu.. kena la msg jugk... walaupun jumpa hari2 dkt rumah... msg la mcm kapel muda2 dulu... baru la romantik gitu.....
  • Jgn cari salah org dulu.. cuba korek kesalahan sendiri dulu.. mcm mana kita layan suami/isteri.. knapa aku mentionkan suami/isteri kat sini?.... walaupun kisah ni cerita pasal isteri jer.. sbb nye tak semestinya isteri je buat silap.. suami pun ada jugk buat silap kan... ada je suami yang tak lyn isteri dia elok2.. yang tak belai isteri mcm 1st2 kawen dulu.. kan? ada kan?... suami/isteri sama2 perlukn kasih syg,belaian,perhatian...dalam cerita ni dia tunjukkn mcm mana si isteri sibuk je manjang.. dgn kerja.. dgn kawan2.. smpai suami terabai.. suami makan sorg2.. balik rumah pun sunyi je.. macam mana suami gatalll tak cari lain... sbb yg ada stok2 kat luar tu yg liuk lentok.. yg suara manja mcm kucing kerong sembelit.... yg lagi ambil berat.. kononn nye la...
  •  Ingt benda ni....
bila kita jadi ayah..jgn lupa untuk jadi suami...
bila kita jadi ibu... jgn lupa untuk jadi isteri....

Rasanya  tu je kot yg aku blh rungkai... nak rungkai byk2 pun tak pandai jugk... aku remaja baru nak up je.. byk lagi nak kena blajar... ;-)

*nota ibu jari kaki : harap2 rumah tgga aku aman damai... and aku doakn rumah tgga korang2 jugk.. semoga bebahagia smpai ke akhir hayat.. bercinta sampai ke syurga....

2 comments:

  1. ramai komen citer ni best. tp syg jaa xdeyy nk tgk..insyaALLAH mlm ni nk tgk semula di TONTON!

    ReplyDelete
  2. rugi klu x tgk... tgk la.. byk pngajaran.. klaka pun klaka...

    ReplyDelete