Friday 9 January 2015

Pengalaman mengandung anak pertama

Ya Allah... jadikan lah zuriat yg dikandung anak yg soleh....

Selepas gugur pada bulan dua .. aku berjaya dgn jayanyer mngndung lg.. huahua...
12.4.14 aku check UPT n kluarla 2 lines.. means aku mengandung..

bermula la kisah2 yg aku tak penah hadap lagi dalam hidup ni.. yela nama pun pengalaman pertama mengandung kan..

Bulan pertama - bulan ke 4..

Bertuah la badan sesape yg mengandung n tak de alahan.. aku bertuah ke tak? huwaaaa.. aku alahan teruk..

 MUNTAH
 Fasa alahan aku start dgn muntah... makan je muntah.. tak makan pun muntah..

BAU
Aku x blh tahan dgn bau.. pling aku tak suka bau minyak time nak menggoreng smthing or nak tumis bawang.. tp sbagai isteri yg BAIKKK... aku buat la jugk.. msk sepruh jalan muntah.. lpstu smbung mask lagi.. lalu ke suami aku makan?? haha

KURANG SELERA
Sbbkan rasa nak muntah tu lbih lagi  dari nafsu makan.. aku mmg kurg selera.. bg la makanan yg sedap pun.. mmg x lalu lah.. semua rasa x sedap.. smpaikan air msak pun aku x blh minum..yg paling memaksa aku makan, suami aku la.. kdg2 rasa bengkek jugk hati.. ye la org tak ada selera dia pksa2 plak.. arghhh...
yg paling aku x blh mkn time mengandung smpai la abis mengandung.. tomyam.. ntah nape aku alah sgt dgn tomyam ni.. smpai bau pun aku da nak muntah.. pe maslh tomyam ngn aku? klu blh cik tomyam tlg jwp kt ruangan komen t yer...

5 bulan - 9 bulan 

Masa ni alahan tu da hilang sikit2... muntah pun jarang2.. selera pun dah brtmbh sikit...
yg ada time ni...

MOOD
aku sblm ni mmg cpt menangis... bila dah mengandung ni.. kecepatan menangis tu  btmbh cepat... waahh gitu bahasa aku... pntg terguris sikit.. cpt jer mata aku basah... mmg gitu ke org mngndung?
satu lagi.. ak cpt marah... mangsa utama suami aku la.. haha.. kesiannn... walaupun dia pun garang sbnrnyer.. tp time aku mengandung ni.. dia hadap jer perangai x senonoh bini dia ni.. mekasih yerr cik somi..

CRAMPS
Ni jadi masa trimister terakhir dah... suami la yg duk urut aku kalau cramps ni serang kaki aku.. sakittt la hoi... x mo daa...
bukan x mo mngndung.. x mo da crampss..

SUHU
Bila bulan2 terakhir tu.. aku mula rasa cpt panas.. malam2 pasng kipas no5 pun, aku ttp rasa pnas.. buat kerja ape2 cpt je bdn berpeluh..

tu la antara pngalamn ak.. pengalaman yg pling aku x blh lupa.. bila rasa ank brgerk kli prtma.. n bila makin besar.. blh nampk dia move.. indah.. sgt indah..

Sekian

xoxo
ayu








No comments:

Post a Comment